Spring naar content

Werkervaringsplek aanbieden? 8 handige tips van de SMD!

De Stichting Maatschappelijke Dienstverlening (SMD) stimuleert, ondersteunt en helpt bewoners van de regio Zaanstreek-Waterland, zodat zij actief en volwaardig kunnen meedoen in de samenleving! Twee jaar geleden zijn ze gestart met het aanbieden van werkervaringsplekken. De SMD vertelt over de ervaringen uit de praktijk en geeft tips aan andere organisaties en bedrijven die overwegen werkervaringsplekken aan te bieden.

De SMD is in 2019 gestart met de eerste werkervaringsplek. Het was een goede eerste ervaring, maar we kwamen ook tot de conclusie dat als wij dit op grotere schaal zouden gaan aanbieden, er organisatorisch méér nodig was. Daarom besloten we het vorig jaar anders aan te gaan pakken en hebben we Werkom ingeschakeld om met ons mee te denken. Door het coronavirus hebben wij onze plannen iets moeten uitstellen, maar in september zijn we na overleg met alle betrokkenen gestart en hebben twee kandidaten tot en met eind februari een werkervaringsplek gehad. Het vroeg van iedereen nog best wat aanpassingsvermogen, maar we kunnen gelukkig wel zeggen dat het een succes was! We hopen na de zomer weer vier nieuwe kandidaten te mogen verwelkomen!

Eén van die kandidaten was Chaima, die inmiddels een baan heeft gevonden. Chaima heeft veel steun gehad van een collega bij de SMD: ‘De collega met wie ik samenwerkte zag potentie in mij. Ze heeft dit besproken met de directeur, waardoor ik uiteindelijk al tijdens de werkervaringsplek andere, meer uitdagende taken kreeg!’ Chaima heeft nog wel een tip voor werkgevers die twijfelen of ze een werkervaringsplekken moet en aanbieden: ‘Zie het niet alleen als een kans voor de kandidaat, maar ook voor het bedrijf. Je weet niet wie je in huis haalt en dat kan nog wel eens heel positief uitpakken!’

Giovanni werkt bij de SMD en heeft een kandidaat begeleid die bij Zaankanters voor Elkaar heeft gewerkt: ‘Het was ontzettend leuk om haar te begeleiden. In het begin hebben wij de leerdoelen goed met elkaar besproken, ik vond het mooi om hier tijdens haar werkervaringsplek samen aan te werken en te zien hoe zij hierin groeide’ Als we terugkijken naar de voorbereidingen en het verloop van de werkervaringsplekken zijn er een aantal succesfactoren die we graag willen delen:

  1. Schakel de deskundigheid van Werkom in om samen de juiste kandidaten voor de juiste plek te vinden en mee te denken in wat past bij het bedrijf.
  2. Creëer een functie met een takenpakket. Zo zorg je dat de functie écht extra is. Geef met het takenpakket een idee van de mogelijke werkzaamheden en laat genoeg ruimte om maatwerk te kunnen leveren op basis van de leerdoelen van de kandidaat. Wij hebben nu drie ‘vaste’ plekken waar we een lijst van hebben opgesteld met werkzaamheden die er additioneel te doen zijn. Dit heeft als voordeel dat we er na één keer goed voor te hebben gezeten met de afdeling en medewerkers, deze vacature nu steeds opnieuw kunnen uitzetten bij Werkom.
  3. Leg de focus op leerdoelen van de kandidaat. Een werkervaringsplek is in eerste instantie bedoeld om de kandidaat te laten werken aan de eigen leerdoelen.
  4. Zorg dat de begeleiders weten waar ze aan beginnen: laat Werkom een infobijeenkomst houden om vragen, aannames en vooroordelen te bespreken met elkaar. Begeleiding kost ook tijd en de begeleider moet het gevoel hebben dat die tijd kan worden vrijgemaakt.
  5. Wil je meerdere werkervaringsplekken aanbieden, laat deze dan gezamenlijk starten. Het is een mooie kans voor de kandidaten om ervaringen met elkaar te delen.
  6. Een goed begin is het halve werk: de eerste paar weken zijn vaak het lastigst en helemaal als je al een tijdje niet gewerkt hebt. Door dit zo goed mogelijk te faciliteren zorg je voor een succesvolle start. Wij hebben een startbijeenkomst georganiseerd voor de kandidaten om ze kennis te laten maken met de organisatie en met elkaar. Voor de eerste drie weken was er een  inwerkprogramma en hebben we een informele afsluiting van de inwerkperiode georganiseerd om tips en tops op te halen. Er is ook een checklist beschikbaar voor alle zaken die voor de start van de kandidaat geregeld moet zijn, denk aan emailadres, telefoon, toegang tot een pand, VOG e.d.
  7. Zorg dat er iemand is die naast de begeleiders het proces in de gaten houdt en zowel voor kandidaten als begeleiders een aanspreekpunt is bij calamiteiten.
  8. Tot slot: wees flexibel. Het is een succes als een kandidaat een baan vindt, ook als dit middenin de periode van de werkervaringsplek is. Er gebeuren altijd onverwachte dingen en geen enkele kandidaat is hetzelfde. Wij vinden het als maatschappelijke onderneming belangrijk om mensen de kans te geven om bij ons ervaring op te doen, te leren, te werken en zo (weer) een cv op te bouwen. Wij krijgen er ook veel voor terug: de teams en begeleiders zijn enthousiast en brengen graag hun kennis over, het maakt onze bedrijf inclusiever en we voldoen aan Social Return on Investment!”