Spring naar content

Ik heb problemen op mijn werk, wat kan ik doen?

Heb je problemen op je werk? Functioneer je niet goed of voel je je te veel onder druk gezet? Zorg ervoor dat het niet escaleert en er een conflict ontstaat, maar ga in gesprek met je werkgever. Je kunt het gesprek aangaan met je leidinggevende en als je dit niet durft of niet prettig vindt kun je een gesprek aanvragen met de bedrijfsmaatschappelijk werker of vertrouwenspersoon.

Misschien helpen de tips hieronder om je problemen op te lossen.

Tip 1Ga in gesprek met je werkgever

Als je een probleem hebt met je werkgever of leidinggevende, is het soms lastig om het gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk dat je dit wel doet, want door erover te praten vind je meestal wel een oplossing. Als je de afspraak maakt, wees dan duidelijk waarover je wilt praten. En bereid je goed voor op het gesprek. Breng bijvoorbeeld eerst in kaart welke problemen je concreet hebt en hoe je wilt dat de situatie verandert. Dat kun je ook samen met iemand doen. Laat je tijdens het gesprek niet leiden door je emotie, want dat levert meestal niet het gewenste resultaat op. Je kan ook iemand meenemen naar het gesprek. Samen hoor je meer en je voelt je gesteund. Overleg wel van tevoren of je werkgever dit goed vindt. Veel bedrijven hebben ook een bedrijfsmaatschappelijk werker of vertrouwenspersoon met wie je in gesprek kunt gaan. Informeer bij je werkgever welke mogelijkheden er zijn.

Tip 2Vraag hulp

Merk je dat je emoties hoog zitten of dat het lastig is je emoties te scheiden van het probleem? Vraag dan hulp van een van onze medewerkers. Je kunt samen de situatie in kaart brengen en een plan van aanpak opstellen. Wil je meteen een afspraak maken?