Klanttevredenheid
Het klanttevredenheidsonderzoek van de SMD toont voornamelijk positieve resultaten. Dit onderzoek gaat over ons aanbod in de gemeenten Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Westfriesland, Wormerland en het Schoolmaatschappelijk werk.
We zijn trots op de positieve reacties en het tevredenheidscijfer is hoog. Het aantal respondenten is momenteel laag; in 2025 zullen wij ons richten op het ontvangen van meer reacties.
Van de respondenten geeft 73% aan ‘zeer tevreden’ te zijn met de ontvangen ondersteuning, terwijl 21% aangeeft ‘tevreden’ te zijn. Slechts één respondent is helemaal niet tevreden. De gemiddelde beoordeling van de ondersteuning is 8,8 op een schaal van 10 punten.
Daarnaast werd de vriendelijkheid van medewerkers beoordeeld met een gemiddelde score van 4,9 op een schaal van 5. De deskundigheid van de medewerkers kreeg een hoge beoordeling met een gemiddelde van 4,8. De bereikbaarheid van medewerkers scoorde iets lager, met een gemiddelde van ruim 4,7.
Opmerkelijk is dat 68% van de respondenten aangeeft dat er goed naar hen is geluisterd. De ondersteuning voldeed aan de behoeften van de inwoners, met een gemiddelde score van 8,7 op een schaal van 10. De hulp is als nuttig ervaren en beoordeeld met een gemiddelde score van 8,6. Daarnaast verbeterde de situatie van de inwoners met een gemiddelde score van 8,2.
De wachttijd voor ondersteuning is een verbeterpunt, 15% van de respondenten ervaart de wachttijd als te lang. Door de wachttijd te verkorten, kunnen we de klanttevredenheid verder verhogen en de efficiëntie van onze dienstverlening optimaliseren.
Hoewel de meeste respondenten een voorkeur hebben voor persoonlijk contact, geeft 25% aan open te staan voor meer digitale ondersteuning. Dit resultaat toont aan dat onze dienstverlening effectief is en klantgericht werkt, maar dat er ook ruimte is voor verbetering op het gebied van digitale interactie en bereikbaarheid.
Onderzoek Sociale Wijkteams
De Sociale Wijkteams bieden ondersteuning aan inwoners bij vragen over welzijn, zorg, werk, inkomen, wonen en gezinsrelaties. Deze teams helpen mensen oplossingen te vinden door vrijwilligers, familie of professionele hulp in te schakelen, afhankelijk van de behoefte.
Ipsos I&O onderzoekt sinds 2020 de ervaringen van inwoners met de Sociale Wijkteams. Dit geeft inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening en mogelijke verbeterpunten. Het onderzoek van 2024 richt zich op hoe inwoners de ondersteuning ervaren en welke ontwikkelingen er hebben plaatsgevonden sinds eerdere metingen.
Sociaal Wijkteam scoort net als in 2022 gemiddeld een 7,6
Respondenten zijn over het algemeen positief over het Sociaal Wijkteam en geven gemiddeld een 7,6 als rapportcijfer. Dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren.

Waardering voor de toegang tot ondersteuning van het Sociaal Wijkteam; hogere tevredenheid voor snelheid van eerste gesprek
De meeste respondenten zijn tevreden over de toegankelijkheid, waaronder het gebouw, de snelheid van het eerste gesprek en de telefonische bereikbaarheid. Acht op de tien inwoners vinden het gebouw toegankelijk en driekwart waardeert de snelheid van het eerste gesprek.
Verbeterpunten die worden genoemd zijn kortere wachttijden voor hulpmiddelen, betere terugkoppeling over aanvragen en snellere communicatie. Men vraagt om duidelijke informatie over de status, mogelijkheden en vervolgstappen.



