Spring naar content

Vraag het Charlotte

Hanifa is in 2015 vanuit Oeganda in Nederland komen wonen. Zij is een alleenstaande moeder van vier tieners en doet vrijwilligerswerk bij Evean. Na anderhalf jaar ondersteuning bij vluchtelingenwerk is zij overgedragen naar de sociaal raadsvrouw ‘Charlotte’ van de SMD. Charlotte biedt verdere ondersteuning. Hanifa vertelt graag over haar positieve ervaringen met de SMD en dan met name Charlotte, haar contactpersoon.

De omschakeling naar de SMD ging soepel en ze voelde zich direct op haar gemak bij Charlotte. Hanifa: ‘ik voel me veilig en comfortabel bij Charlotte. Ik vertrouwde haar meteen en dat was fijn. Je deelt toch je persoonlijke informatie met iemand. In het begin spraken we nog veel Engels, maar inmiddels praten we vooral Nederlands’.
Hanifa begrijpt de taal inmiddels en kan ook belangrijke brieven die ze krijgt lezen. Zij is zich er goed bewust van, dat als de inhoud niet helemaal duidelijk is, dat dit grote gevolgen kan hebben. Eerst liepen ze een brief samen door, maar inmiddels doet Hanifa dat zelf. Zij bedenkt wat ze terug wil schrijven of hoe te reageren. Daarna gaat ze naar Charlotte voor feedback. Zo vertelt Hanifa: ‘Ze lezen mijn brieven als ik ze niet begrijp, ze helpen mij en mijn kinderen door uit te zoeken waar ik recht op heb.’ Vooral vanwege dat laatste noemt Hanifa de SMD een ‘human rights’ organisatie. Hanifa woont in Oostzaan. Hoewel ze over het algemeen goede ervaringen heeft met de mensen, geeft ze ook aan dat zij vanuit een kleine minderheid discriminatie ervaart. Eerst belde ze daarvoor de politie maar inmiddels weet ze wanneer dat wel handig is en wanneer niet. Zo verteld Hanifa: ‘niet iedereen is vriendelijk, niet iedereen is goed. Je wordt daarin wel uitgedaagd, maar het helpt als je er met iemand zoals Charlotte over kan praten’.

Charlotte wijst je op je rechten waardoor ze je helpt zelfstandig te zijn en waar nodig voor jezelf te gaan staan.”

Hanifa

Charlotte is de persoon waar ze naar toe gaat als ze hulp nodig heeft. Inmiddels weten de leraren op de school van haar kinderen en andere mensen in haar omgeving dat ook. Als ze haar zelf niet kunnen helpen of raad geven klinkt het luid en duidelijk; vraag het Charlotte. Charlotte geeft haar ook de tijd die ze nodig heeft. Hanifa heeft nooit het gevoel gehad dat ze werd afgekapt of dat ze op een verkeerd moment belde. ‘Je hebt vragen, je hebt antwoorden nodig. Je hebt een probleem, je hebt advies nodig.’ Hanifa formuleert puntig waar het om gaat. En voor een antwoord of advies? Vraag het Charlotte!

De SMD kan haar ook vertellen bij wie ze moet zijn voor een vraag en indien nodig maken zij het eerste contact. Vanuit de buurt heeft ze ook mensen met wie ze kan praten, zoals de witte kerk en het buurthuis, waar ze eens per week samen cake bakken. Maar als ze een vraag heeft die zij niet kunnen beantwoorden…. ‘vraag het Charlotte’.
Hanifa werkt al meer dan twee jaar als vrijwilliger bij de Lishof, een kleinschalig zorgcentrum van Evean. Ze zou dit graag als betaalde baan doen. Ze heeft veel steun ontvangen van Evean en wil graag iets terugdoen. Evean wil haar opleiding graag betalen, maar dan moet ze eerst de taal nog beter beheersen. Dat is nog wel een worsteling op dit moment. Het valt haar op dat je in Nederland overal een papiertje voor nodig hebt. Ze vindt dat jammer, want zij wil graag aan de slag. Hanifa: ‘Ik leef met vier kinderen en die zijn alle vier gezond en zij zijn niet beschadigd. Ik heb inmiddels twee jaar ervaring met de zorg voor ouderen. Is dat niet voldoende opleiding?’
Aan de muur hangen portretten van familieleden. Ook foto’s van haar overleden echtgenoot. Haar jongste zoon was drie toen ze hier kwamen. Hij werd erg verdrietig toen hij naar school ging en daar kinderen met hun vaders zag. De SMD raadde haar aan foto’s op te hangen. ‘Zo kan ik mijn zoon laten zien dat zijn vader toch aanwezig is in zijn leven.’

Ik raad mijn kinderen bij veel dingen aan dat ze er niet tegen moeten vechten, als het echt nodig is bellen we Charlotte’

Via de SMD krijgt ze soms bonnen om iets voor haar kinderen te kopen of voor leuke activiteiten, zoals de dierentuin. Daarnaast maakt ze gebruik van de kledingbank. Juist dit soort extraatjes zijn volgens haar zo belangrijk. ‘Ze brengen echt een glimlach bij de familie.’ Hanifa heeft veel ontvangen en ze wil graag iets terug geven. Daarom wil ze ook graag haar ervaringen met de SMD en Charlotte delen. Op die manier kan ze mensen vertellen hoe belangrijk de SMD voor haar is geweest.

Ik ben trots op ze. Zij waren er altijd voor mij en ze maakten mij sterk.”