Spring naar content

Klanttevredenheid 

De SMD houdt doorlopend een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) onder inwoners en leerlingen die gebruik maken van het schoolmaatschappelijk werk en dienstverlening in Edam-Volendam, Waterland, Wormerland, Oostzaan en Landsmeer. Gemeente Zaanstad houdt tweejaarlijks een KTO onder ondersteunde inwoners van de Sociaal Wijkteams. De Erasmus Universiteit en NL voor elkaar houden jaarlijks een KTO onder de gebruikers van alle platformen, waaronder Zaankantersvoorelkaar.nl en Edamvolendamvoorelkaar.nl.  

De dienstverlening van het algemeen maatschappelijk werk, sociaal raadsliedenwerk, mantelzorgondersteuning en onafhankelijke clientondersteuning is beoordeeld met een 8,9. Inwoners waarderen de ondersteuning, de wijze waarop geluisterd is en het aansluiten op de behoefte van de inwoner. De SMD-medewerkers worden als deskundig en betrokken ervaren. Het contact met de inwoners vindt op verschillende manieren plaats. De afwisseling tussen online contact (email, whatsapp en telefonisch) en persoonlijk contact wordt gewaardeerd. Voor de wijze waarop het contact plaatsvindt sluiten de SMD-medewerkers aan bij de behoefte en mogelijkheden van de inwoner of leerling. Medewerkers ontvangen complimenten en verbeterpunten van inwoners uit de respons van het KTO. Van de respons is een analyse gemaakt die is besproken in de teams en omgezet in verbeteracties. De SMD heeft ook een verhalenteam. Dit team bestaat uit vrijwilligers die met inwoners in gesprek gaan over hun ervaring met de ondersteuning van de SMD.  

Het verhaal ‘Vraag het Charlotte’

Hanifa is een alleenstaande moeder, zij woont sinds 2015 in Nederland. Zij vertelt graag over haar positieve ervaring met de SMD en benadrukt hierbij de waardevolle rol van de sociaal raadsvrouw  ‘Charlotte’. Hanifa vertelt: ‘Bij Charlotte voel ik me veilig en comfortabel. Ik vertrouwde haar meteen en dat was fijn. Je deelt toch je persoonlijke informatie met iemand.’ Na twee jaar is de begeleiding van Vluchtelingenwerk overgedragen aan de SMD. Dit verliep soepel. Hanifa voelde zich snel veilig en vertrouwd bij Charlotte. Hanifa waardeert, naast de hulp bij de taalbarrière, de ondersteuning bij het begrijpen van haar rechten en zelfstandigheid. Hanifa beschouwt de SMD als meer dan een hulporganisatie, ze noemt het een ‘human rights’ organisatie die mensen bewust maakt van hun rechten en hen helpt zelfstandig te zijn. Ze deelt haar ervaring om anderen te informeren over de waardevolle steun die de SMD biedt.